Sąsiedztwo i aspekty społeczne znaczą więcej niż wielkość domu. Nowy raport IKEA „Life at home”
„Cztery ściany są ważne, ale musisz mieć inne możliwości poza nimi, aby czuć się jak w domu.” – to wypowiedź mieszkańca Berlina z piątego dorocznego raportu „Life at home” przygotowywanego przez IKEA i INGKA Holding (firmę kontrolującą większość ich sklepów detalicznych). Tegoroczne badanie, w którym udział wzięło 22000 osób z 22 krajów, dotyczyło istoty domu – co to miejsce oznacza dla ludzi, kiedy czują się „jak w domu”, jakie emocjonalne potrzeby on spełnia.
Według IKEA, 64 procent ludzi na całym świecie twierdzi, że woli mieszkać w małym domu w doskonałej lokalizacji niż w dużym domu w mniej atrakcyjnej
W tym kontekście raport ujawnił, że sąsiedztwo i społeczność mają większe znaczenie niż rozmiar mieszkania czy domu. Według IKEA, 64 procent ludzi na całym świecie twierdzi, że woli mieszkać w małym domu w doskonałej lokalizacji niż w dużym domu w mniej atrakcyjnej okolicy. Raport nie wyczerpuje wątku, co to znaczy atrakcyjne miejsce. Wskazuje jednak, że szczególnie w dużych miastach, w których wiele osób spędza większość czasu po pracy w sąsiedztwie domu, kluczem do zdrowia psychicznego, szczęścia osobistego i ogólnego dobrego samopoczucia jest wspólnota, właśnie sąsiedztwo, walory najbliższej okolicy, które sprawiają, że czujesz się jak w domu.
Dom oznacza sieć miejsc i przestrzeni, a nie jeden fizycznie definiowany budynek.
„Podczas naszych badań dowiedzieliśmy się, że życie w domu zmienia się głęboko na całym świecie. Nasze fizyczne domy stają się mniejsze, bardziej „smart”, więcej się w nich dzieje i są głośniejsze... Wszystko to wpływa na to, jak skutecznie ta jedna przestrzeń możedostarczyć to, czego potrzebujemy od domu - funkcjonalnie i emocjonalnie. Kiedy nie możemy dostać tego, czego potrzebujemy w domu, wychodzimy na zewnątrz. Krótko mówiąc, życie jest w ruchu, a dom musi nadrobić zaległości. Życie w domu staje się siecią powiązań różnych miejsc i przestrzeni, a poczucie bycia w domu można odnaleźć w więcej niż jednej lokalizacji.”
Poczucie domu nie jest już ograniczone tylko do jednego fizycznego budynku. Badanie wykazało, że 44 procent osób, które twierdziły, że czuje się zrelaksowana, zadowolona i radosna w swoich domach, postrzega swoje dzielnice i społeczności jako naturalne przedłużenie swoich domów, a 47 procent stwierdziło, że doświadczenia poza domem są źródłem rozwoju osobistego.
Aż 35% badanych uważa, że są inne miejsca niż ich domy czy mieszkania, w których czują się jak w domu.
Co sprawia, że czujemy się jak w domu? IKEA zauważyła, że istnieje pięć emocjonalnych potrzeb, które składają się poczucie bycia w domu. W każdej z tych kategorii zaskakujący duży odsetek badanych nie odnajduje siebie i swojego domu czy mieszkania. To tłumaczy, dlaczego coraz więcej osób traktuje jako dom przestrzenie, w których może realizować te potrzeby, a nie budynek, w którym mieszkają:
1. poczucie komfortu: prawie co czwarty ankietowany mieszkający z innymi ludźmi uważał, że czuje się bardziej komfortowo poza pomieszczeniami mieszkalnymi (np. w szkole albo w parku)
2. prywatność: 23 procent osób w badaniu twierdzi, że nie ma wyboru i musi wyjść z domu, żeby mieć chwilę prywatności
3. poczucie bezpieczeństwa: co trzecia osoba, uważa, że nie odnajduje go już w domu czy mieszkaniu (bo np. mieszka z obcymi sobie ludźmi)
4. posiadanie – oznaczająca niekoniecznie posiadanie swojego miejsca, ale raczej poczucie kontroli nad własną przestrzenią życiową; 24 procent badanych, którzy mieszkają z obcymi ludźmi, nie czuje się właścicielami swojej przestrzeni życiowej
5. poczucie przynależności – rozumiane jako dzielenie zainteresowań lub wartości, która; aż 53 procent młodych rodzin nie odczuwają przynależności do swojego miejsca zamieszkania
Poza czterema ścianami. Nowa era domowego życia
To pierwsze zdanie raportu IKEA. Nie mamy wątpliwości w Better Living Design Lab, że dynamicznie zmieniające się warunki, w jakich mieszkamy i społeczne przeobrażenia, jakich jesteśmy świadkami, stawiają najszerzej pojętą branżę mieszkaniową przed koniecznością przyjrzenie się dokładnie realnym potrzebom ludzi.
Źródło: IKEA Life at home report 2018 https://lifeathome.ikea.com