Sąsiedztwo i aspekty społeczne znaczą więcej niż wielkość domu. Nowy raport IKEA „Life at home”

Sąsiedztwo i aspekty społeczne znaczą więcej niż wielkość domu. Nowy raport IKEA „Life at home”

„Cztery ściany są ważne, ale musisz mieć inne możliwości poza nimi, aby czuć się jak w domu.” – to wypowiedź mieszkańca Berlina z piątego dorocznego raportu „Life at home” przygotowywanego przez IKEA i INGKA Holding (firmę kontrolującą większość ich sklepów detalicznych). Tegoroczne badanie, w którym udział wzięło 22000 osób z 22 krajów, dotyczyło istoty domu – co to miejsce oznacza dla ludzi, kiedy czują się „jak w domu”, jakie emocjonalne potrzeby on spełnia.

Według IKEA, 64 procent ludzi na całym świecie twierdzi, że woli mieszkać w małym domu w doskonałej lokalizacji niż w dużym domu w mniej atrakcyjnej

Żródło: IKEA. Life at home report 2018: https://lifeathome.ikea.com/

Żródło: IKEA. Life at home report 2018: https://lifeathome.ikea.com/

W tym kontekście raport ujawnił, że sąsiedztwo i społeczność mają większe znaczenie niż rozmiar mieszkania czy domu. Według IKEA, 64 procent ludzi na całym świecie twierdzi, że woli mieszkać w małym domu w doskonałej lokalizacji niż w dużym domu w mniej atrakcyjnej okolicy. Raport nie wyczerpuje wątku, co to znaczy atrakcyjne miejsce. Wskazuje jednak, że szczególnie w dużych miastach, w których wiele osób spędza większość czasu po pracy w sąsiedztwie domu, kluczem do zdrowia psychicznego, szczęścia osobistego i ogólnego dobrego samopoczucia jest wspólnota, właśnie sąsiedztwo, walory najbliższej okolicy, które sprawiają, że ​​czujesz się jak w domu.

Dom oznacza sieć miejsc i przestrzeni, a nie jeden fizycznie definiowany budynek.

„Podczas naszych badań dowiedzieliśmy się, że życie w domu zmienia się głęboko na całym świecie. Nasze fizyczne domy stają się mniejsze, bardziej „smart”, więcej się w nich dzieje i są głośniejsze... Wszystko to wpływa na to, jak skutecznie ta jedna przestrzeń możedostarczyć to, czego potrzebujemy od domu - funkcjonalnie i emocjonalnie. Kiedy nie możemy dostać tego, czego potrzebujemy w domu, wychodzimy na zewnątrz. Krótko mówiąc, życie jest w ruchu, a dom musi nadrobić zaległości. Życie w domu staje się siecią powiązań różnych miejsc i przestrzeni, a poczucie bycia w domu można odnaleźć w więcej niż jednej lokalizacji.”

Poczucie domu nie jest już ograniczone tylko do jednego fizycznego budynku. Badanie wykazało, że 44 procent osób, które twierdziły, że czuje się zrelaksowana, zadowolona i radosna w swoich domach, postrzega swoje dzielnice i społeczności jako naturalne przedłużenie swoich domów, a 47 procent stwierdziło, że doświadczenia poza domem są źródłem rozwoju osobistego.

Aż 35% badanych uważa, że są inne miejsca niż ich domy czy mieszkania, w których czują się jak w domu.

Co sprawia, że czujemy się jak w domu? IKEA zauważyła, że ​​istnieje pięć emocjonalnych potrzeb, które składają się poczucie bycia w domu. W każdej z tych kategorii zaskakujący duży odsetek badanych nie odnajduje siebie i swojego domu czy mieszkania. To tłumaczy, dlaczego coraz więcej osób traktuje jako dom przestrzenie, w których może realizować te potrzeby, a nie budynek, w którym mieszkają:

1.     poczucie komfortu: prawie co czwarty ankietowany mieszkający z innymi ludźmi uważał, że czuje się bardziej komfortowo poza pomieszczeniami mieszkalnymi (np. w szkole albo w parku)

2.     prywatność: 23 procent osób w badaniu twierdzi, że nie ma wyboru i musi wyjść z domu, żeby mieć chwilę prywatności

3.     poczucie bezpieczeństwa: co trzecia osoba, uważa, że nie odnajduje go już w domu czy mieszkaniu (bo np. mieszka z obcymi sobie ludźmi)

4.     posiadanie – oznaczająca niekoniecznie posiadanie swojego miejsca, ale raczej poczucie kontroli nad własną przestrzenią życiową; 24 procent badanych, którzy mieszkają z obcymi ludźmi, nie czuje się właścicielami swojej przestrzeni życiowej

5.     poczucie przynależności – rozumiane jako dzielenie zainteresowań lub wartości, która; aż 53 procent młodych rodzin nie odczuwają przynależności do swojego miejsca zamieszkania

Żródło: IKEA. Life at home report 2018: https://lifeathome.ikea.com/

Żródło: IKEA. Life at home report 2018: https://lifeathome.ikea.com/

Poza czterema ścianami. Nowa era domowego życia

To pierwsze zdanie raportu IKEA. Nie mamy wątpliwości w Better Living Design Lab, że dynamicznie zmieniające się warunki, w jakich mieszkamy i  społeczne przeobrażenia, jakich jesteśmy świadkami, stawiają najszerzej pojętą branżę mieszkaniową przed koniecznością przyjrzenie się dokładnie realnym potrzebom ludzi.

Źródło: IKEA Life at home report 2018 https://lifeathome.ikea.com

Jak zmienić swoje życie na gorsze. Dlaczego przeprowadzka na przedmieścia rozczarowuje.

Jak zmienić swoje życie na gorsze. Dlaczego przeprowadzka na przedmieścia rozczarowuje.

Mieszkanie jako usługa, czyli koniec ery budowy domów i mieszkań, które są jedynie towarem materialnym?

Mieszkanie jako usługa, czyli koniec ery budowy domów i mieszkań, które są jedynie towarem materialnym?